Taktil (Dokunma) Duyusu İçin Öneriler

     Dokunma duyusu bebeğinizin zeka gelişimi, ruh hali ve hayatta kalma savaşında önemli rol oynar. İyi gelişmiş dokunma duyusu bize kendimiz ve dış dünya hakkında bilgiler (sıcaklık, ağrı, dokunma, basınç) sağlar. İlerleyen dönemlerde ise dokunma duyusu vücut hareketlerini planlamada beyine yardımcı olacak, bu da çocuğunuzun spor faaliyetlerindeki yeteneğinde belirleyici faktörlerden biri olacaktır.    
  • Çok titiz, elindeki en ufak kire dahi tahammül edemeyen,
  • Kum, parmak boyası, yapıştırıcı, çamur, hamur gibi eline bulaşan oyunlardan kaçan,
  • Çimde ya da kumda çıplak ayak yürümeyi, denize yürüyerek girmeyi redden,
  • Yer ile teması en aza indirmek için parmak ucunda yürüyen,
  • Belirli dokulara ve yüzeylere dokunmayan (bazı kumaşlar, halılar oyuncaklar),
  • Yapışkan yiyeceklerden (pilav, kek) kaçınan daha çok gevrek, lapa gibi yiyecekleri tercih eden,
  • Kıyafetlerden rahatsız olan, özellikle ayağına çorap giyerken yaygara koparan çocukların taktil(dokunma) duyusu ile ilgili problemi olabilir.

      


     Çocuklar genellikle 12-18 ay arasında yürümeye başlar. Bu dönemde dengesini sağlamak için dizlerini hafif bükerek, ayaklarını bir miktar içe doğru döndürerek, yalpalayarak, küçük adımlarla, bazen de parmak ucunda yürüyebilirler. Yürümede ustalık kazandıkça bunların düzelmesi beklenir.  Ancak hala parmak ucunda yürümeye devam eden çocukların taktil (dokunma) duyusu ile ilgili problemi olabilir.

Peki bu durumda neler yapabilirsiniz?


     Öncelikle bu durum günlük hayatı çok etkiler hale geldiyse, vakit geçirmeden duyu bütünleme terapisi eğitimi olan bir ''fizyoterapist'' veya ''ergoterapist''ten destek almanızı öneririm. Standart Wilbarger terapi programı ile size terapatik fırçalama tekniğini öğretecek ve uygulanması gereken tedavi prosedürü hakkında bilgilendirme yapacaktır.

(fotoğraf: www.sensitreatment.com)


Bunun yanında evde yapabileceğiniz birkaç oyun önerisi;
  • Çeşitli kumaş parçalarından oluşan bir kutu hazırlayın ve çocuğunuzun gözleri kapalı haldeyken kumaşları dokularına göre gruplara ayırmasını isteyin,
  • Bir kutuya her kumaş çeşidinden bir çift olacak şekilde kumaşları koyun ve çocuğunuzun gözleri kapalı iken kumaşları eşleştirmesini isteyin,
  • Farklı kapları kum, fasulye, makarna, çivi, pirinç, yulaf ezmesi, patlamış mısır, tuz gibi şeylerle doldurup saklayın, çocuğunuzun gözleri kapalı iken bunları bulmasını sağlayın,
  • Çocuğunuzun elini hazırladığınız farklı karışımlar içine sokun ve ondan farklılıkları tanımlamasını isteyin. Örneğin; parmak boyası ve içine kum konmuş parmak boyası, un ve içine kum konmuş un, ıslak kum ve çamur ikililerini kullanabilirsiniz,
  • Çocuğunuzun içine kum, kağıt parçaları, nişasta,un ve çakıl gibi şeyleri karıştırdığınız parmak boyası ile oynamasını sağlayın,
  • Çocuğunuzla birlikte oyun hamurlarıyla oynayın. Hamurun içine farklı nesneler (boncuk, lego) yerleştirip bunları bulmasını sağlayın,
  • Çocuğunuzun gözleri kapalı iken oda içindeki diğer çocukları onlara dokunarak tanımasını isteyin,
  • Çocuğunuzun vücuduna hareketli bir şekilde dokunun ve bu hareketin vücudunun neresinden geçtiğini ve ne tarafa doğru gittiğini tanımlamasını isteyin,

  • Çocuğunuzu farklı dokudaki oyuncaklarla oynaması için cesaretlendirin,
  • Çocuğunuzla traş köpüğüyle oyunlar oynayın,
  • Çocuğunuza dokununca sesler çıkartan kitaplardan okuyun. Onun bu kitaplardaki farklı dokulara  dokunmasını isteyin,
En önemlisi tüm bunları yaparken birlikte eğlenin!

Duyularla ilgili diğer yazılarıma göz atmak için;

buraya ve şuraya tıklayın.

Önce keyifli okumalar sonra keyifli oyunlar dilerim.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Karın Üstü Aktivite Zamanı (Tummy Time)

Erken Çocukluk Döneminde Dil Gelişimi