Erken Çocukluk Döneminde Dil Gelişimi
Nasıl katı gıda yemenin, baş-boyun kontrolü gibi durumların
belirli yaş aralıkları var ise çocukta dil gelişimi için de yaş aralıkları
bulunmaktadır. Dilde gecikme çocuğun dilsel açıdan akranlarıyla paralellik göstermemesi
durumudur. Yani eğer çocuk 12-18 ay arasında ifade edici dilde herhangi bir
sözcük yok ise, 2-2,5 yaş civarında ve cümle kurmuyor ise, ekleri doğru ve dile
uygun şekilde kullanmıyor ise ya da alıcı dilde yani dili anlamada bir problem
olduğunu gözlemliyorsanız dilde gecikme var demektir.
Konuşmanın gecikmesi birçok tıbbi durumla ilişkili olabileceği
gibi herhangi bir neden olmaksızın da oluşabilecek bir durumdur. Birçok normal
gelişim göstermeyen çocukların ailesi öncelikli olarak çocuğum konuşmuyor
şikayetiyle başvurmuştur hekimlere.
(fotoğraf: hurriyetaile.com) |
Dil ve konuşmadaki gecikme otizm, zihin engeli, işitme engeli,
nörolojik sendromlar olmak üzere bir çok medikal durumun belirteçlerinden
olabilir. Ama bunun tam aksi olarak altta bazen bir uyaran eksikliği gibi bir
durum olabilir ya da herhangi bir nedeni olmayabilir bu gecikmenin. Bu gibi
durumlarda dikkat edilmesi gereken nokta yine erken müdahaledir. ‘Erkekler geç
konuşur’ ya da ‘babası da 5 yaşında konuşmuş’ gibi ifadeler beklemek için bir
neden değildir. Çünkü zaman ilerledikçe çocuğun akranları arasındaki fark git
gide artmaktadır ve bu fark arttıkça müdahale etmek daha da zorlaşacaktır.Ve ayrıca okul öncesi dil becerilerinin okul dönemi akademik
becerilerin belirteci olduğu yönünde çalışmalar bulunmaktadır.
Dil ve konuşma terapisi hem çocuğa hem de ebeveyne yöneliktir.
Çocuğun dil gelişimi uzman tarafından desteklenirken aileye klinik dışı ortamda
veya oyun sırasında nasıl desteklemesi gerektiği dil ve konuşma terapisinde
kullanılan teknikleri nasıl gündelik yaşama aktarabileceği öğretilir.
Ailenin balon üfleme, mum üfleme, sakız çiğneme ya da masaj
yapma gibi konuşma dışı çalışmaların dil gelişimini olumlu etkilediğine dair
çalışmalar bulunmamaktadır.
(fotograf:obstecare.com) |
Ebeveynler
çocuğun sevdiği oyun ya da aktivite sırasına dil seviyesinin en fazla bir
basamak üstünde olacak şekilde dili kullanıp, çocuğa model olmalıdırlar. Bu ne
sorusu yerine daha çok anlam içeren bir dil kullanıp, çocuğun çıktılarını
genişletmelidirler. Oyun ya da aktivite sırasında dil kullanımı için fırsatlar
yaratmalıdırlar. Ve dilsel açıdan destekleyici etkileşime girebileceği akran
ortamı sağlanılmasında da fayda vardır.
Dil
gelişimi temel özelliklerine bir göz atalım
0-5 ay:
•
Seslere tepki gösterir
•
Sesin kaynağına kafasını döndürür
•
Konuşurken yüzünüzü izler
•
Mutluluğunu ya da mutsuzluğunu ifade
eden seslet çıkartır
•
Onunla konuşulurken ses çıkarır.
•
Söz öncesi dönemden sesleme ve
gığıldama-agulama, genişletme evresidir.
•
Babıldama evresinde çocuk ünlü ünsüz
sıralamasını andıran sesler çıkartır.
•
Ses oyunları yapar. İnce-kalın
seslemeler ve dile özgü ses denemeleri yapar.
6-11 ay:
•
Hayırı anlar
•
Hareket ya da jest ile iletişime
geçer
•
Sesleri tekrar etmeye çalışır.
•
Düzenli ve çeşitlendirilmiş
babıldama dönemidir.
•
Bebek ünsüz-ünlü ses sıralamalarını
yapar.bababa-mamama gibi. Fakat bu ses sıralamalarının herhangi bir göndergesi
olmadığı için bunları ilk anlamlı sözcükler değildir.
•
Çeşitlendirilmiş babıldama evresinde
farklı ezgi, vurgu taşıyan uzun hece dizileri üretir.
12-17 ay:
•
Yaklaşık 2 dakika kitaba ya da
oyuncağa bakar.
•
Jestlerle desteklenen basit
yönergeleri alır.
•
Nesne, resim ve aile bireylerini
gösterir.
•
Tutarlı sesçil yapılarla belirli
sözcükleri anlatmaya çalışır. Bazı ifadelerin artık göndergesi olmaktadır.
•
2-3 sözcük kullanır.
•
Basit sözcükleri tekrar etmeye
çalışır.
18-23 ay:
•
Kitap okunulmasını sever.
•
Jestler olmadan basit yönergeleri
alır.
•
Basit Vücut parçalarını gösterir.
•
Basit eylemleri anlar ‘ye, uyku’.
•
İfade edici dilde sözcükleri
çeşitlendirir.
•
En az 8-10 sözcük kullanır.
•
N,m,p gibi ünsüzleri üretir. Diğer
konuşma seslerini de kullanmaya başlamıştır.
•
Bilindik yiyecekleri adıyla ister.
2-3 yaş:
•
24 aylıkken en az 50 sözcük bilir.
•
İçinde ve üstünde gibi uzamsal
bilgileri bilir.
•
Büyük, mutlu gibi tanımlayıcı
sıfatları bilir.
•
Anlaşılabilirlik artmıştır.
•
Basit sorulara yanıt verir.
3-4 yaş:
•
Yiyecekler, kıyafetler gibi
nesneleri kategorize eder.
•
Renkleri bilir.
•
Bir çok konuşma sesini kullanır.
•
Nesneleri tanımlar.
•
Onun çevresi ile ilgili fikirlerini
ve duygularını ifade eder.
•
Acıktığın zaman ne yaparsın gibi
sorulara yanıt verir.
•
Cümleleri tekrar eder.
4-5 yaş:
•
Arkasında, karşısında gibi uzamsal
kavramları bilir.
•
Kompleks soruları anlar.
•
Konuşma anlaşılırdır fakat zor ve
uzun sözcüklerde zorlanabilir.
•
Eylemlerin nasıl yapılacağını anlatır
Ör: boyama
•
Sözcükleri tanımlar
•
Kategorik elemanları listeler.
•
Neden sorusuna yanıt verir.
5 yaş:
•
2000 den fazla sözcük bilir.
•
Zaman sıralamalarını bilir.
•
3 lü yönergeleri alır.
•
Karşılıklı konuşmaya katılır.
•
En az 8 sözcüklü cümleler kurabilir.
•
Birleşik ve kompleks sözcükler
kurar.
•
Hayal kurarak hikayeler yaratır.
Uzman Dil ve Konuşma Terapisti
Nida Şanlı Colay
Yorumlar
Yorum Gönder